The Consul

Functions and Availability of Tickets

The Consul

Descripción

NEW PRODUCTION OF THE TEATRO COLÓN

Musical drama in three acts (1950)
Music and libretto 
Gian Carlo Menotti

Musical Direction
Justin Brown

Stage Director
Rubén Szuchmacher

Dramaturgy
Lautaro Vilo

Scenography and costumes
Jorge Ferrari

Lighting
Gonzalo Córdova

Choreography
Marina Svartzman

Magic Coach
Pablo Kusnetzoff

Assistant stage manager
Mercedes Marmorek

TEATRO COLÓN STABLE ORCHESTRA


Cast

JOHN SOREL
Leonardo Neiva

MAGDA SOREL
Carla Filipcic Holm

CONSULATE SECRETARY
Adriana Mastrángelo

JOHN'S MOTHER
Virginia Correa Dupuy

SECRET AGENT
Hector Guedes

NIKA MAGADOFF
Pablo Urban

MR. KOFNER
Alejandro Spies

FOREIGN WOMAN
Marisú Pavón

ANNA GOMEZ
Marina Silva

VERA BORONEL
Rocío Arbizu

ASSAN
Sebastián Sorarrain


El cónsul tells the story of the misadventures of a politically persecuted man and the Kafkaesque efforts of his wife in a diplomatic headquarters to flee to a free country. Humanist and playwright of popular roots, much of the work of Menotti (1911-2007) questions the relationship between man and power in all its manifestations.

In 1999, at the age of 88, the Italian-American composer came to Argentina for the first time to take charge of the régie of this title at the Teatro Colón, which had already offered it four seasons between 1953 and 1967, after its world premiere in Philadelphia. For this work, Menotti won the Pulitzer Prize for Music and the New York Drama Critics Circle Award.

ARGUMENTO

En algún país centroeuropeo totalitario, a mediados del siglo XX.

Acto I
John Sorel regresa a su departamento perseguido, como siempre, por la policía secreta. Están su madre, su mujer Magda y, en la cuna, su pequeño niño enfermo. John anuncia que tiene que huir a un país más seguro. Para seguirlo, Magda deberá conseguir una visa y esperar una señal: le romperán un vidrio de una pedrada y ella llamará a Assan, el vidriero, quien le traerá un mensaje. John se despide de su madre y de Magda.

En el consulado extranjero
Mientras espera su turno con la secretaria, Magda contempla las gestiones de varias personas por sus visas, incluyendo a un mago, Nika Magadoff, que pretende impresionar a la secretaria con sus trucos. Magda solicita ver al cónsul. “Nadie puede ver al cónsul”, dice la secretaria, “está ocupado”. Corresponde llenar los formularios. Todos terminan reflexionando, resignados, sobre su destino.

Acto II

En lo de Sorel
Magda y la madre tratan de calmar el llanto del niño. Magda se duerme y tiene una pesadilla: que ha muerto su niño. Se rompe el vidrio de la ventana, Magda llama de inmediato al vidriero Assan. Aparece, en cambio, la policía. El jefe le insinúa que podría unirse a su marido si le ofreciera alguna información sobre sus amistades. Magda se muestra firme y la policía, por el momento, se retira.

Assan informa que John está oculto y que no abandonará el país antes de que Magda obtenga su visa. Magda, para salvar la vida de John, le exige a Assan que diga que ya tiene los papeles en regla. Mientras tanto la madre descubre que el niño ha muerto.

Nuevamente en el consulado
Magda, presa de un ataque de nervios, ventila una violenta denuncia de la burocracia y de su desinterés por el individuo. Logra conmover a la secretaria, que le permite ver al cónsul en cuanto se retire el visitante anterior. Pero el visitante resulta ser el jefe de policía. Magda colapsa.

 

Acto III

En el consulado
Magda espera al cónsul. La oficina está por cerrar. Llega Assan con noticias de John: se ha enterado de la muerte del niño y viene por su mujer. Ella entrega a Assan una carta que, asegura, persuadirá a John de no regresar.

La sala de espera se vacía y aparece John, perseguido. La secretaria le dice que Magda justo acaba de retirarse y que si se apura, la alcanzará. Pero viene la policía y se lo lleva. La secretaria, tomando conciencia de la situación, alcanza a gritarle que avisará a Magda y la llama por teléfono.

En lo de Sorel
Suena el teléfono. Magda no hace caso y prepara su suicidio. Sella las aberturas y abre las llaves de gas de la cocina. Se cubre con su chal. Alucina: en una última danza macabra reaparecen todos los personajes. El teléfono suena de nuevo, pero Magda ya no tiene fuerzas para alcanzarlo. El teléfono suena, suena y suena... 

2022_opera_el-consul_maximo-parpagnoli_012
2022_opera_el-consul_maximo-parpagnoli_016
2022_opera_el-consul_maximo-parpagnoli_033
2022_opera_el-consul_maximo-parpagnoli_038
Thumbnail
MUSICAL DIRECTOR

Justin Brown

He was born in England. He studied at Cambridge University and at Tanglewood with Seiji Ozawa and Leonard Bernstein. 

Thumbnail
DIRECTOR DE ESCENA

Rubén Szuchmacher

Actor, director, régisseur, teacher and theater manager, he graduated from the Instituto Superior de Arte del Teatro Colón. He developed an intense career as an actor and theater director.

Thumbnail
ESCENÓGRAFÍA Y VESTUARIO

Jorge Ferrari

Egresado del Centro de Experimentación del Instituto Nacional de Cinematografía, orientó su carrera hacia la dirección de arte, la escenografía y el diseño de vestuario.

Thumbnail
ILUMINACIÓN

Gonzalo Córdova

En ópera, ha creado la iluminación de obras dirigidas por Rubén Szuchmacher, Horacio Pigozzi, Pablo Maritano, Leonor Manso, María Jaunarena, Ana D'Anna.

Thumbnail
BARÍTONO

Leonardo Neiva

He was born in Brasilia. He is recognized for his theatrical development and vocal versatility. He has been invited by many theaters in Brazil and abroad. He received the XII "Carlos Gomes" Award as best Brazilian male singer.

Thumbnail
SOPRANO

Carla Filipcic Holm

Born in Buenos Aires in 1977. She studied at the U.N.A and the Intituto Superior de Arte del Teatro Colón and the Hochschule für Musik in Nürnberg.

Thumbnail
SOPRANO

Adriana Mastrángelo

Uruguayan mezzo-soprano, she graduated from the Instituto Superior de Arte del Teatro Colón in Buenos Aires.

Thumbnail
MEZZO-SOPRANO

Virginia Correa Dupuy

She was born in Tucumán. She studied singing at the Instituto Superior de Arte del Teatro Colón, piano at the Universidad Nacional de Tucumán and graduated with a degree in Musicology from the Conservatorio "Juan José Castro".

Thumbnail
BAJO

Héctor Guedes

With a repertoire ranging from classical to contemporary opera, he has performed in venues such as the Fenice in Venice, the Teatro San Carlo in Naples, the Nationaltheater in Munich, the Deutsche and Komische Oper in Berlin, Theater an der Wien, Amsterdam, Madrid, Barcelona,

Thumbnail
TENOR

Pablo Urban

He studied at the Manuel de Falla Conservatory. He trained in vocal technique with Gustavo López Manzitti. He is a member of the Stable Choir of the Teatro Argentino de La Plata.

Thumbnail
BARITONE

Alejandro Spies

Born in Esperanza, Santa Fe. He studied with Elisabeth Canis and Bruno D'Astoli. He has a degree in Musical Arts from the UNA and studied at the ISATC. Winner of the Americas Society Competition 2014.

Thumbnail
SOPRANO

Marisú Pavón

Inició sus estudios musicales en el Conservatorio Nacional de Música Carlos López Buchardo.

Thumbnail
SOPRANO

Marina Silva

She studied at the Music School of Rosario National University and completed her Master's Degree in Lyrical Singing at ISATC. She received the 2009 Revelation Artist Award by the Music Critics Association of Argentina.

Thumbnail
Mezzo-soprano

Rocío Arbizu

She was born in Santo Tomé, Santa Fe. She began her studies in the Children and Teenagers Choir of that city. She studied Lied as a scholarship holder of the Fundación de Cámara de Buenos Aires.

Thumbnail
Barítono

Sebastian Sorarrain

He was born in La Plata. He graduated from the Gilardo Gilardi Provincial Conservatory of that city and later from the Instituto Superior de Arte del Teatro Colón.

It may interest you